جشنواره هایی که قصه گویی را جریان سازی کردند، شهر جهانی چگونه قصه را ترویج کرد؟

به گزارش آخرین خبر، سرویس استان هایخبرگزاری کتاب ایران : سال گذشته که جشنواره ملی قصه گویی به میزبانی شهر جهانی یزد برگزار گردید شاهد حضور بسیاری از بهترین های قصه گویی کشور در این استان بودیم که توانست روز های ماندگاری را در عرصه قصه گویی در تاریخ یزد ثبت کند.

جشنواره هایی که قصه گویی را جریان سازی کردند، شهر جهانی چگونه قصه را ترویج کرد؟

این جشنواره در چند روز از برگزاری خود شاهد حضور پرشور مردم به ویژه بچه ها و نوجوانان بود تا جایی که بسیاری از این مخاطبین با حضور در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوان سعی کردند علاقمندی خود را به این حوزه نشان دهند.

سال جاری همزمان با روز ملی قصه گویی شاهد برگزاری رویداد ثبت ملی روز قصه گویی در سراسر کشور هستیم، این رویداد می تواند گامی رو به جلو در عرصه قصه گویی باشد و فراوری محتوای مختلفی را در سطح خود داشته باشد.

شکل گیری جریان قصه گویی با جشنواره ملی قصه گویی در شهر جهانی یزد

در این رهگذر مهدی آرایی، نویسنده کتاب چلچراغ قصه گویی که توانست در جشنواره ملی قصه گویی رتبه برتر را به خود اختصاص دهد در رابطه با جریان سازی قصه گویی پس از برگزاری این جشنواره در استان یزد به خبرنگار ایبنا گفت: بدون شک جشنواره های قصه گویی موجب رونق این هنر در بین جامعه به ویژه بچه ها و نوجوانان می گردد.

وی اضافه نمود: این جشنواره باعث شد که توجه به قصه گویی در بین بچه ها و نوجوانان و به ویژه خانواده ها افزایش پیدا کند و ارزش قصه گویی نمود پیدا کند و در مجموع باعث شد که استان در برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت، مسیر رشد را به خوبی طی کند.

آرایی با اشاره به نتایج و پیامد های جشنواره قصه گویی برای استان یزد گفت: این جشنواره باعث شد که قصه گویی در استان یزد در معرض توجه قرار گیرد و فرصت بیشتری داشته باشیم که بتوانیم ظرفیت های قصه گویی را با ظرفیت های فرهنگی به طراز اول های قصه گویی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما در این اجتماع که برترین های قصه گویی کشور حضور پیدا کردند با بافت فرهنگی یزد بیش از پیش آشنا شدیم و علت عظمت و جایگاه لهجه در یزد بیشتر معین شد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: انضباط و تناسب در سبک معماری و لهجه در این جشنواره به خوبی نمایان شد و به لحاظ قصه هایی که انتها صلح آمیر و اخلاق گرا دارد نیز به خوبی مورد توجه نهاده شد.

آرایی گفت: جریان ادبیات کودک پس از جشنواره با توجه به نهاده شدن در این شیب به خوبی رونق گرفت و در همین برنامه ها و رفت آمد ها، آرامگاه

جشنواره باعث شد که قصه گویی در یزد در معرض توجه قرار گیرد و فرصت بیشتری داشته باشیم که بتوانیم ظرفیت های قصه گویی را با ظرفیت های فرهنگی به طراز اول های قصه گویی کشور معرفی کنیم.

مرحوم آذریزدی جایگاه پیدا کرد و تعمیر شد.

وی گفت: در پی این جشنواره روز ملی قصه گویی ثبت شد که سال جاری نیز قرار است در قصه گویان در منزل مهدی آذریزدی جمع شوند که این از برکات جشنواره است.

این نویسنده یزدی ادامه داد: ادبای کودک یزد به مناسبت جشنواره کنار هم نهاده شدند که این نیز به عنوان برکات دیگر جشنواره بود که به خوبی نمایان شد و امیدواریم در آینده منجر به فراوری آثار خوبی گردد.

وی گفت: ثبت ملی این جشنواره می تواند گامی رو به جلو در جهت تربیت کودک و نوجوان باشد و به نوعی تثبیت هویت ملی ما را با ایجاد قصه های مختلف در بر داشته باشد.

وی گفت: جشنواره ها به ویژه قصه گویی در کنار جنبه رقابتی باید به جنبه ترویجی آن بیشتر توجه گردد و با توجه به نوپا بودن قصه گویی حرفه ای در کشورمان باید آن را ترویج کنیم تا بتوانیم به هر بهانه ای این ظرفیت های تشویقی را توسعه دهیم.

تبلیغ و ترویج قصه گویی و آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم یزد، جریانی که جشنواره ملی قصه گویی ایجاد کرد

اشرف ابراهیمی از دیگر برگزیدگان جشنواره قصه گویی در یزد نیز با اشاره به آثار این جشنواره به خبرنگار ایبنا گفت: این جشنواره اثرات بسیار خوبی برای ما داشت و خانواده های یزدی به خوبی با قصه گویی آشنا شدند تا جایی که هرکجا من را می دیدند سراغ از محل برگزاری دوره های قصه گویی می گرفتند.

وی اضافه نمود: حضور در مدارس و دعوت برای حضور در مدارس برای قصه گویی نشان از این افزایش توجه بود که خوشبختانه در طی سال جاری در مدارس مختلفی به ترویج قصه گویی پرداختم و به نوعی آشنایی با قصه گویی و رشد در این زمینه در بین خانواده ها ترویج پیدا کرد.

وی ادامه داد: این جشنواره توانست آشنایی با فرهنگ مردم یزد را ارائه کند و به وسیله قصه گویی در بین خانواده ها و گذشته آشنایی بیشتری بوجود بیاید.

ابراهیمی بیان نمود: تأثیرگذاری بر حوزه ادبیات به نحوی بسیار آشکارتر شد به نوعی که دعوت ها برای قصه گویی و بعلاوه مربی گری در زمینه ادبیات حوزه کودک و نوجوان صورت گرفت.

وی ادامه داد: ما از خانواده ها می خواهیم که بچه ها و نوجوانان خود را به قصه گویی تشویق نمایند زیرا می تواند تربیت کودک و نوجوان را در بر داشته باشد و با یادگیری از گذشتگان، یادآوری و قصه گویی برای آینده برنامه ریزی نمایند.

اما معتقدیم که ثبت ملی روز قصه گویی می تواند مسیر را برای حضور بیشتری نویسندگان در این عرصه توسعه دهد و خانواده ها را نیز به این امر تشویق کند.

در این مسیر گردهم آمدن نویسندگان، فعالان حوزه کودک و نوجوان، نهاد های مرتبط با کودک و نوجوان، فعال شدن مدارس به عنوان آثاری است که می تواند این روز را تقویت کند و با نامگذاری روز ملی قصه گویی به عنوان نمادی در جهت ترویج و تبلیغ این روز حرکتی رو به جلو داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2312

به "جشنواره هایی که قصه گویی را جریان سازی کردند، شهر جهانی چگونه قصه را ترویج کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره هایی که قصه گویی را جریان سازی کردند، شهر جهانی چگونه قصه را ترویج کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید