جاهای دیدنی تاجیکستان ، خانه فرهنگ های باستانی

به گزارش آخرین خبر، در این روزهای گرانی دلار و ارز، کسانی که برای برای سفرهای خارجی برنامه ریزی می کنند، دنبال مقاصد ارزان تر و در دسترس تری هستند. به همین دلیل، این روزها کشورهای همسایه ایران بیش از پیش طرفدار دارند. یکی از این کشورهای خیلی مجذوب کننده کشور تاجیکستان است و جاهای دیدنی تاجیکستان در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند.

جاهای دیدنی تاجیکستان ، خانه فرهنگ های باستانی

تاجیکستان از جنبه های بسیاری یک مقصد مطلوب برای مسافران ایرانی به شمار می رود: نه تنها مسافت ما تا تاجیکستان بسیار کوتاه است، بلکه از نظر فرهنگی پیوندهای ناگسستی بین ما و آن ها برقرار است، در استحکام این پیوندها همین بس که بگوئیم تاجیکی ها به زبان فارسی صحبت می کنند.

اما این فرهنگ آشنا، آنقدرها هم آشنا نیست که دیگر چیزی برای کشف نداشته باشد. برعکس، جاهای دیدنی تاجیکستان بکر و زیبا هستند، تاجیکی ها بسیار مهمان نواز و علاقمند به ایرانی ها و فرهنگ ایرانی هستند و فرهنگ و تمدن تاجیکی بسیار غنی است. با وجود همه این ها، بی شک سفر به تاجیکستان یکی از به یاد ماندنی ترین سفرهای هر ایرانی خواهد بود.

به همین دلایل، این بار در خبرنگاران درباره جاهای دیدنی تاجیکستان می نویسیم. این مطلب را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تاجیکستان برای طبیعت گردان

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، تاجیکستان حتما جایی برای شما دارد. از بهترین جاهای دیدنی تاجیکستان برای طبیعت گردان باید به دریاچه علاء الدین و دالان واخان اشاره کرد.

دریاچه علاءالدین

دریاچه علاء الدین

این دریاچه در دره ای به همین نام قرار گرفته است. علاءالدین دریاچه ای وسیع، بسیار بسیار آبی و با چشم انداز ای بی نظیر است. از ویژگی های خاص این درباچه آب همیشه ختک و بدون ماهی اش است. همین ویژگی ها آن را به بهترین مکان برای آب تنی های تابستانی و بهاره تبدیل کرده است. اطراف این دره را جنگل های تنک و بسیار بانشاط و سرسبزی را پوشانده اند. این جنگل ها چشم انداز فوق العاده ای به دریاچه بخشیده اند و آن را مکان مناسبی برای مسافرت های آرامش بخش در پائیز و زمستان تبدیل کرده است.

کوهستان فان و دریاچه اسکندرکول: یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی تاجیکستان این کوهستان زیبا است. این کوهستان در حدفاصل سمرقند و دوشنبه قرار گرفته است. هرساله تعداد بسیار زیادی از کوهنوردان حرفه ای و اماتور و صخره نوردان راهی این کوهستان می شوند تا تعطیلات خود را آن جا سپری کنند. در دامنه این کوه ها دریاچه ی بسیار زیبا اسکندرکول واقع شده است و آن را بهترین مکان برای گذران تعطیلات خانوادگی تبدیل کرده است. وجود انواع حیوانات وحشی، از خرگوش تا پلنگ، این منطقه را به مکانی رویایی برای دوستداران حیات وحش بدل ساخته است. مسافران بین المللی برای رفتن به این کوهستان نیازی به کسب مجوز ندارند.

دالان واخان

دالان واخان

این دره عریض و طویل در منطقه ها مرزی بدخشان قرار گرفته است و قسمت هایی از آن در کشور افعانستان پیش رفته است. راسته کوه های هندوکش از این دالان قابل مشاهده و چشم انداز ای بسیار نفس گیر به آن بخشیده است. در اطراف دالان واخان چشمه های اب گرم بسیار مشهوری وجود دارند. همچنین، بازارهای افغان در منطقه ها مرزی گسترده شده اند و کالاهایی بسیار مجذوب کنندهی را به مسافران عرضه می کنند. تنوع طبیعی و فرهنگی این منطقه به قدری بالاست که عکاسان بسیاری هوس سفر به آن منطقه و عکاسی از آن را در سر دارند.

آن ها که به تاریخ و فرهنگ علاقه دارند کجا بفرایند

اهل تاریخ و فرهنگ هستید؟ تاجیکستان حتما چیزهای جالبی از تاریخ و فرهنگ برای شما دارد. به تئاتر اپرا و قلعه حصار حتما سر بزنید و لذت ببرید.

تئاتر اپرا و باله تاجیکستان

تئاتر اپرا و باله تاجیکستان

این تالار به دلیل معماری داخلی زیبا و منحصربفردش در تمام دنیا شهره است. در این مجموعه پایکوبی باله، اپرا و تئاتر در سالن های مختلف به نمایش در می آید. فضای بیرونی ساختمان محوطه سازی بسیار زیبایی دارد. آب نماها، باغچه ها و فواره های درخشانی فضای خارجی را زینت بخشیده اند و آن را به محیطی مجذوب کننده برای گپ و گفت علاقمندان به هنرهای نمایشی تبدیل کرده است. مردم تاجیکستان بسیار علاقمند به هنر و فرهنگ هستند، بنابراین این سالن از شلوع ترین مراکز در شهر دوشنبه به شمار میرود.

قلعه حصار

قلعه حصار

در دره حصار، قلعه باشکوهی قرار گرفته است. اغراق امیز نیست اگر بگوییم این قلعه به نحوی کننده از فرهنگ و تمدن تاجیکستان است. آن در غرب دوشنبه قرار گرفته است و از قدیمی ترین اماکن تاریخی و جاهای دیدنی تاجیکستان است و تاریخ آن به حدود سه هزار سال قبل برمی گردد. اما تاریخ بنای امروزی قلعه به قرن هفدهم میلادی می رسد. این بنا در کل آسیای مرکزی یگانه است و هرساله تعداد زیادی جهانگرد داخلی و خارجی را به سمت خود می کشد.

علاقمندان به گردش های شهری کجا را انتخاب کنند

اگر به شهرگردی علاقه دارید حتما تاجیکستان می تواند جای جالبی باشد. شهر دوشنبه و شهر مورغاب را باید از جاهای دیدنی تاجیکستان به حساب آورد.

شهر دوشنبه

شهر زیبای دوشنبه

مرکز تاجیکستان بزرگترین شهر این کشور نیز است. بلندترین خیابان این شهر خیابان رودکی نام دارد و به نوعی مهم ترین خیابان کل کشور هم به شمار میرود. تمامی ساختمان های اداری و فرهنگی تاجیکستان در دو سوی این خیابان چیده شده اند. معماری این شهر مخلوطی از معماری سنتی تاجیکی، معماری ایرانی و معماری کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی است. بله! هنوز که هنوز است نشانه های بسیاری از حکومت شوروی در گوشه و کنار این شهر به چشم می خورد. علاوه بر آن ها، ساختمان های با رنگ های درخشان به سبک معماری نئوکلاسیک از دیگر جاذبه های این شهر زنده و تپنده به شمار می فرایند.

شهر مورغاب

مورغاب در منطقه ها مرتفع کوه ای پامیر ساخته شده است. این شهر مرتفع ترین شهر تاجیکستان است. به دلیل همین ارتفاع، تابستان های مورغاب بسیار گرم و سوزان و زمستان ها خیلی سردی و کولاک است. زندگی جاری در آن منطقه چندان به زندگی مدرنی که ما در شهرهای بزرگ می شناسیم شباهت ندارد. جمعیت آن متشکل از بومی های پامیر و قرقیز است. اختلاط این دو فرهنگ، این شهر را به مرکزی با فرهنگی غنی و پویا بدل کرده است. بازار محلی این شهر از جمله دیدنی ترین جاهای تاجیکستان به شمار میرود و می توانید خاص ترین صنایع دسنی منطقه را آن جا با قیمت های بسیار خوب پیدا کنید. همچنین گشت و گذار در میان بورت ها، نوعی خیمه سنتی مدرو، بسیار مجذوب کننده و خاطره انگیز خواهد بود. در دشت های وسیع منطقه هنوز بومیان به شکل سنتی گله هایشان را به چرا می برند.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2165

به "جاهای دیدنی تاجیکستان ، خانه فرهنگ های باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی تاجیکستان ، خانه فرهنگ های باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید